Vervolg op
Deel 1: Van Amsterdam naar Oebele
1 Van Oebele naar Hamelen
2 Herinneringen
3 Televisie
4 Reclame
5 Discografie
1 VAN OEBELE NAAR HAMELEN
Met de 31e aflevering, uitgezonden op 25 december 1971, was er een einde gekomen aan ruim drie jaar Oebele. Het was niet het einde van de samenwerking van het koor met de KRO: Harrie Geelen schreef een nieuwe muzikale jeugdserie die begint waar de sage 'De rattenvanger van Hamelen' ophoudt. Uit onvrede over de beloning die hij heeft gekregen lokt de rattenvanger de kinderen uit het stadje mee naar...?
Daar begint het avontuur dat vijf seizoenen en 45 afleveringen zou duren. De eerste aflevering van Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? was op 22 januari 1972. Naast de tekst van Harrie Geelen verzorgde Joop Stokkermans opnieuw de muziek en was er net als bij Oebele eens per vier weken een uitzending.
Nieuw was de regisseur, Nico Hiltrop nam het stokje over van Bram van Erkel. Rob de Nijs en Ab Hofstee speelden twee van de vier volwassenen die ook door de rattenvanger werden meegenomen, samen met Ida Bons (vanaf seizoen 2 Loeki Knol) en Martin Brozius. Ondanks hun hoge leeftijd accepteerde het echtpaar Van der Velde het aanbod om ook aan deze serie mee te werken waarvan op dat moment niet bekend was wanneer deze zou eindigen. Het repeteren en opnemen van de liedjes, in aantal iets minder dan bij Oebele, bij de MC Studio waren als vanouds. De opnamen in Hilversum waren geheel anders. In plaats van een hele zaterdag repeteren tot aan de uitzending was het vooral wachten voor de koorleden. Een aflevering werd na twee weken repeteren (zonder het koor, dat mocht niet van de Arbeidsinspectie) in twee dagen opgenomen, vrijdag zonder en zaterdag met kinderen. Drie koorleden werden door Nico Hiltrop uitgekozen om een rol te spelen: Ivo Brautigam als Barend Stip, Ellen van Lil als Hilletje Labberton en Erwin Crone als Hector Hondecoeter. Hun namen bleven bij de begintitels onvermeld. In latere seizoenen zouden ook andere kinderen een personage toegewezen krijgen.
Jaloezie
De scènes werden verdeeld over de dag opgenomen in een andere volgorde dan in de aflevering zodat het voor de kinderen lastig was om te bepalen wat de strekking van het verhaal was. Dat het koor merendeel uit meisjes bestond was bij Oebele nooit een probleem geweest, bij Hamelen moesten sommige meisjes een jongenskostuum aan wat ze niet allemaal leuk vonden.
![]() |
| Het koor in een nachtpon en op blote voeten in deel 2: Het Land Snak |
Hoewel de meeste koorleden een solo wilde zingen en aan de uitzendingen wilde meedoen was er weinig jaloezie onderling. Binnen het koor was er een groot saamhorigheidsgevoel ontstaan, veel kinderen raakten met elkaar bevriend. De buitenwereld kon soms hard zijn: sommige koorleden werden op school gepest, dat dit uit jaloezie gebeurde was vooral voor de jonge kinderen maar moeilijk te begrijpen.
Vanaf aflevering 7 kreeg Hamelen een nieuwe regisseur, Tineke Roeffen. Zij en schrijver Harrie Geelen voelden elkaar goed aan en wisten samen met Joop Stokkermans van de serie een groot succes te maken. Omdat de kinderen van de Arbeidsinspectie niet mochten repeteren ging Tineke Roeffen regelmatig langs tijdens de zanglessen om uit te leggen waar de aflevering over ging en alvast enkele regieaanwijzingen te geven.
Reclame
Naast Hamelen en plaatopnamen, die onverminderd doorgingen, werd het koor ook regelmatig gevraagd voor het zingen van tunes van kinderseries en reclamejingles. Joop Stokkermans was in de meeste gevallen de componist. Zijn tunes voor series als Barbapapa ("haal het doek op voor Barbapapa…") en Ti-Ta Tovenaar ("mijn vader is een tovenaar...") en reclames als Kips ("liever Kips leverworst...") en Venz ("het hagelt, het hagelt, grote korrels...") nog altijd niet vergeten.
Er waren ook bijzondere projecten, zoals de Nederlandse nasynchronisatie van de Hongaarse tekenfilm 'Hugo de Hippo' en een programma met bijbehorende langspeelplaat ter gelegenheid van Moederdag. Een andere langspeelplaat, 'Leve de koningin', werd in een dag en een avond opgenomen om op tijd in de winkel te liggen voor het regeringsjubileum van koningin Juliana in 1973. Ook werd een tweede Edison gewonnen, ditmaal voor de langspeelplaat met liedjes van en over Pippi Langkous. Er waren zoveel aanvragen dat het koor, dat steeds vaker Televisiekoor werd genoemd, soms in twee groepen werd verdeeld om aan alle verzoeken te kunnen voldoen.
![]() |
| Henk van der Velde |
Nadat het derde seizoen van Hamelen was voltooid werd Henk van der Velde ziek, hij overleed op 70-jarige leeftijd op 15 juni 1974. René Sleven, producent van Oebele en Hamelen, schreef in het in memoriam in KRO Studio: "Een man van weinig woorden, een grenzeloze liefde voor zijn muziek en voor de kinderen, waarmee hij bij voorkeur werkte. Hoeveel Amsterdammers hij de zangkunst heeft leren beoefenen is zelf bij benadering niet vast te stellen; voor meer dan 2000 liedjes schreef hij de muziek, hoofdzakelijk kinderrepertoire; hij heeft een aantal operettes op zijn naam staan, terwijl hij zeker enige honderden grammofoonplaten heeft gemaakt."
Einde van het koor?
Het moet voor Iet van der Velde, inmiddels 74 jaar oud, geen gemakkelijke opgave zijn geweest om zonder haar echtgenoot door te gaan met het koor dat zijn naam bleef dragen. Zij beschikte over weinig muziekkennis en kon geen instrument bespelen. Bij het instuderen van liedjes voor het vierde seizoen van Hamelen, dat in de winter en in het voorjaar van 1975 wekelijks werd uitgezonden, werd ze ondersteund door Joop Stokkermans, die op een bandje de liedjes inspeelde en daarbij zong. Tussen het vierde en vijfde seizoen gaf het koor samen met de hoofdrolspelers een drietal concerten.
Er was ook kritiek, uit onverwachte hoek: Henk Franke, directeur van kinderkoor De Leidse Sleuteltjes, had van de Arbeidsinspectie te horen gekregen dat zijn koor niet meer dan drie keer per jaar op televisie mocht verschijnen. In een interview met het Leidsch Dagblad van 10 januari 1975 beklaagde hij zich hierover, want waarom mocht het Van der Velde koor wel iedere maand op televisie? René Sleven liet de Arbeidsinspectie weten dat het Hamelenkoor heel groot was en dat er regelmatig kinderen gewisseld werden. Dat was maar ten dele waar, er was een harde kern ontstaan van koorleden die iedere aflevering meededen, dat was tijdens Oebele al het geval.
Na Hamelen
Met de voltooiing van het vijfde en laatste seizoen van Hamelen leek het koor ook ophouden te bestaan. Toch bleven er incidenteel verzoeken komen voor het koor en zijn er nog diverse langspeelplaten gemaakt, meestal onder de naam het Televisiekoor onder leiding van Iet van der Velde waarvoor ze kinderen met wie ze lange tijd had gewerkt vroeg. In 1981 werden de laatste opnamen uitgebracht. Iet van der Velde overleed op 14 augustus 1992, 91 jaar oud.
Een jaar later, op 6 juni 1993, werd voor het eerst een reünie georganiseerd door oud-koorleden Monique Bakker en Marcia Meere-Kat. De bijeenkomst vond plaats in het gebouw van de KRO en stond in het teken van Hamelen.
Dankzij het internet en de sociale media hebben veel voormalige koorleden elkaar weer terug gevonden. In het Amsterdamse café De Twee Zwaantjes van Trees Ruzette, die zelf jarenlang zong in het koor, vond meerdere keren een reünie plaats die in het teken stond van Oebele en Hamelen maar vooral van het koor.
Dankzij een crowdfundingsactie konden op 6 januari 2013 enkele Hamelenliedjes die verloren waren gegaan opnieuw worden opgenomen door de voormalige koorleden en enkele acteurs uit de serie, waarbij Stanley Stokkermans, zoon van Joop Stokkermans, de plaats van zijn vader en Henk van der Velde innam.
![]() |
| Na 40 jaar zingt het koor weer in de MC Studio, nu onder leiding van Stanley Stokkermans; geheel rechts zit Wieteke van Dort |
De opnamen, gemaakt in de voormalige MC Studio in Nederhorst den Berg, staan op De Ultieme Verzamelbox en op Apple Music/iTunes, waar ook liedjes terug te vinden zijn die in het verleden werden opgenomen door het koor en tijdloos zijn gebleken, zoals Sinterklaas- en Kerstliedjes en liedjes op tekst van Annie M.G. Schmidt.
Af en toe traden leden van het koor ook samen op bij speciale gelegenheden zoals in 1989 ter gelegenheid van de herhaling van het vijfde seizoen van Hamelen en tijdens het televisieprogramma TV Toppers in 2004 werd "Oebele is hupskee!" opnieuw gezongen.
Ook waren er optredens bij de jubileumconcerten van Rob de Nijs en Wieteke van Dort, tijdens de presentaties van cd's en dvd's en meest recent op 26 mei 2024 bij Beeld & Geluid Spoelt Terug ter gelegenheid van de teruggevonden afleveringen van Hamelen.
Ook waren er optredens bij de jubileumconcerten van Rob de Nijs en Wieteke van Dort, tijdens de presentaties van cd's en dvd's en meest recent op 26 mei 2024 bij Beeld & Geluid Spoelt Terug ter gelegenheid van de teruggevonden afleveringen van Hamelen.
Boven: Jubileumconcert Rob de Nijs in Carré, Amsterdam, op 13 januari 2013
Onder: Jubileumconcert Wieteke van Dort in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, op 24 juni 2013
Onder: Jubileumconcert Wieteke van Dort in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, op 24 juni 2013
2 HERINNERINGEN
Op verzoek hebben enkele koorleden die aan Oebele en/of Hamelen hebben meegedaan in 2016 herinneringen opgehaald door het beantwoorden van een aantal vragen.
Heb je een favoriet, Oebele of Hamelen?
Monique Bakker "Ik heb aan één uitzending meegedaan van Oebele, 'Foebele in Oebele'. Geweldig! Daarna Hamelen. Hamelen was voor een mij een magisch sprookjesbos met al die spannende mensen. Ik heb een heerlijke tijd gehad."
Ria Tammer-Bouwhuis "Ik heb aan beide mee gedaan en Hamelen vond ik leuker, maar misschien kwam dat omdat Hamelen meer spelen was en Oebele springen en dansen. Het waren beide topprogramma's. Van Hamelen heb ik veel geleerd, onder andere het acteren en decorbouwen, daar was ik bij Oebele nog niet mee bezig."
Monique van Thienen "Mijn favoriet was Oebele. Ik denk dat dit verschillende redenen heeft. Enerzijds omdat bij Oebele de uitzendingen live waren en de kinderen een belangrijke rol speelden in elke uitzending. De thema's van elke uitzending waren actueel en sprak mij als kind aan. Hamelen vond ik leuk om te zingen maar ik merkte al snel dat bij de opnames de kinderen er een beetje bij hingen, zeker als je geen solo had."
Ellen Imhof-Lange "Ik 'stroomde' ergens in bij een Kerst-Oebele en ik heb aan vijf Hamelen afleveringen deelgenomen. Oebele was leuker voor mij, we waren actiever, gingen wel eens op locatie filmen. De acteurs waren vriendelijk voor ons. Hamelen daarentegen was in mijn beleving 'traag'. Ik heb wel veel geleerd van alle technische foefjes die daarbij kwamen kijken."
Marcia Meere-Kat "Oebele is in mijn herinnering meer door de kinderen gedaan dan Hamelen. Oebele was wat losser, vrolijker!"
![]() |
| Het koor tijdens de opname van deel 14 van Oebele op 24 januari 1970 |
Lidy Sluijter "Mijn favoriet was denk ik toch Oebele. Ik was me toen nog niet bewust van wat het allemaal inhield en wat het voor impact had. Ik speelde gewoon lekker mee en vond het heerlijk om te zingen en om in de studio te zijn. Ik was wel heel erg speels en toen ik een keer meerdere regels tekst had, had ik het helemaal niet geleerd en ging ik vreselijk de mist in. Verder was bij Oebele ook oom Bram (van Erkel) en met hem ik vanaf dat ik meedeed een speciale band gehad, ook al had ik weinig solo's."
Hans Kroonen "Ik deed aan beide series mee, maar Oebele was mijn favoriet. Dat kwam omdat het daar meer om het geheel leek te gaan. Het hele 'dorp' deed mee. Ik denk ook dat Willem, Wieteke, Marjan en Ab meer bij de kinderen van het koor betrokken waren, net als Bram. Dat voelde ik bij Hamelen niet meer."
Wilma Kwakman-de Roos "Ik heb ongeveer 2 à 3 jaar Oebele gedaan en het eerste seizoen Hamelen. We gingen namelijk verhuizen buiten Amsterdam toen ik 13 was. Ik moest toen ook naar een andere (middelbare) school. Oebele is favoriet om dat het voor die tijd erg modern was. Leuke liedjes en de ervaringen die we opdeden in de studio was ook leuk. Je weet nu wat er bij komt kijken als er (live) televisie gemaakt wordt."
Ada Schouten "Ik heb aan beide series meegedaan. Ik vond Oebele leuker door de contacten met Wieteke en Willem en de spanning van de live-uitzending. Ik herinner me vooral de lange wachttijden bij Hamelen omdat je als kind niet bij alle scènes was en dan moest wachten in de kleedkamer."
Ellen Heemskerk-van Lil "Ik heb niet echt een favoriet. Oebele was beleven, doen en ondergaan. Samen presteren, samen iedere vier weken de uitdaging, samen uit zijn (op locatie) en samen onder elkaar zijn tijdens de wacht op werkmomenten. Bij Hamelen had ik een rol: Hilletje, dat was heel relaxed. Een mooie positie waar ik veel te kort van heb genoten. Na een jaar Hilletje stopte ik omdat ik tiener werd en andere dingen belangrijk vond. Achteraf heb ik daar zo'n spijt van."
Heb je nog bijzondere herinneringen aan Oebele, Hamelen of andere activiteiten met het koor?
Wilma Kwakman-de Roos "Voor de laatste Oebele zijn we naar Roemenië geweest met nog drie kinderen en een crew van vijf volwassenen waaronder René Sleven en Bram van Erkel. Ik lustte daar geen eten en we filmden op een arreslee in de sneeuw (drie minuten film), dat duurde een hele dag. Een heel bijzondere ervaring, voor het eerst vliegen en slapen in luxe hotels."
Hans Kroonen "Veel mooie herinneringen. Mooi verhaal is dat ik een keer een (ook mijn enige) solo had. En wel vier woorden: "boksen met de kangoeroe". De aflevering ging over de dierentuin van Oebele. Het werd opgenomen in diergaarde Blijdorp. Mijn moeder was apetrots, en ik moest natuurlijk netjes op tv komen. Dus nam ze me mee naar haar kapper. Normaal ging ik naar meneer Fried, de kapper voor de jongens en mijn vader. Dan was je voor 2 gulden klaar. De kapper van mijn moeder rekende 8 gulden, maar dan werd je haar ook geföhnd. Dat had ik nog nooit meegemaakt en vond het maar raar. Op weg naar huis liepen we over de markt en komen we een buurvrouw met haar dochter tegen. Die dochter zag mijn 'strakke' kapsel en ging er eens lekker met haar hand doorheen. Ik kan de schok nog voelen... 8 euro en dan gooi jij dat door elkaar!! Mijn kapsel bleef echter keurig in model en is te zien op YouTube. Inclusief mijn solo (dat jochie in dat bruine jasje met ceintuur)."
Ingrid van Bambergen "We zijn een keer weekend naar Valkenburg geweest in huisjes. Dat was geweldig. Er kwam eerst bruin water uit de kranen, dat maakte grote indruk op me. Nu besef ik dat de leidingen gewoon even doorgespoeld moesten worden omdat ze lang niet gebruikt waren. Ik moest voor opnames in de kabelbaan en om op het juiste moment de opnames te maken moesten ze ons er boven in laten zitten maar dat gebeurde steeds niet waardoor we ik weet niet hoe vaak op en neer moesten. ’s Avonds toen we weer thuis waren was ik er misselijk van. Maar dit alles mocht de pret niet drukken."
Marcia Meere-Kat "Een van de leukste dingen die ik mee heb gemaakt na een uitzending van Oebele is wel het op straat herkend worden. Het was een uitzending waar Lex Goudsmit aan mee deed en we zongen een liedje bij een telefooncel, "Hallo Hallo…”. Op straat werd ik toen aangesproken met… Hee… jij bent toch dat meisje bij de telefooncel in Oebele? Zo grappig, zelf natuurlijk nooit gezien helaas."
![]() |
| Drifa in Zingen in Amerika |
Monique van Thienen "Dat ik een solo had in "Bello Billy Biggelaar" en in "Simsalabim". Spannend hoor. Ik hoorde voor het eerst mijn eigen stem terug na de opname. Ik schrok mij werkelijk kapot. 'Was ik dat?', dacht ik toen."
Wilma Kwakman-de Roos "Ik kan me herinneren dat we in een school moesten optreden op een podium (ergens in Amsterdam denk ik) toen tante Iet van der Velde tegen mij zei dat ik de solo moest doen in een liedje. Ik geloof dat de hele zaal mijn knieën hoorde knikken, zo zenuwachtig was ik (kan me er ook verder niks meer van herinneren)."
Yvette Poldervaart "Ik vond het heerlijk om te zingen. Met de repetities voor andere programma's hoorde ik ook vaak dat mijn stem mooi was."
Ellen Imhof-Lange "De busreis van en naar de studio; ik vond de omgeving van Bussum en Hilversum prachtig want ik kende alleen Amsterdam. Bij de NOS waren de lange gangen in de gebouwen en de hoge plafonds in de studio indrukwekkend. En alle snoeren van camera's en geluid die je nooit terugzag op beeld. Ook het decor vond ik bijzonder interessant. Op televisie waren het huizen, in het echt slechts gewoon geschilderde platen in 2D."
Ada Schouten "De herinnering dat we samen met onze ouders een boottocht gingen maken door de haven van Rotterdam. Of het reisje naar Limburg. Dat iemand uit het stapelbed stapte in een emmer met pis. Dat we via de kabelbaan de berg afgingen.
Dat we op bezoek gingen bij Willem toen hij nog in de buurt van de Jaap Edenbaan woonde. Bij het huwelijk van Wieteke waren (zij had toen waterpokken). Het bezoek bij Wieteke toen Alexander was geboren. Optredens met Bolland & Bolland en Sandra Reemer. Echt teveel om op te noemen."
Drifa Kaddour "Een andere herinnering is die aan de plaatopname voor Koninginnedag. Het moest in één dag ingestudeerd en opgenomen worden, tot in de kleine uurtjes van de nacht. Een bijzondere dag en avond om met elkaar dit te doen en achteraf de trots erover. Vermoeid naar huis en als dank een zak snoep. Heerlijke tijden."
Hans Kroonen "Ook in de cowboyaflevering had ik een extra rol. Ik werd aan de bar neergeknald. Daarna werden er taarten gegooid, daar mocht ik niet aan meedoen. Ik was tenslotte dood. Ab Hofstee kwam toen achter het decor naar me toe met een stuk taart voor die dooie cowboy."
Ellen Imhof-Lange "Wat ik ook ge-wel-dig vond waren de opnamen in de geluidsstudio's in Nederhorst den Berg. Bij het kasteeltje was een studio en daar zongen we dan op verschillende sporen onze muziek in. We zagen bijna nooit de muzikanten, die hadden hun bijdrage al geleverd. Soms waren Wieteke en/of Willem bij het inzingen, maar dat was niet vaak. Na afloop gingen we patat-met en een kroket eten bij Van der Meer."
Marcia Meere-Kat "Ten tijde van Hamelen was ik aan contactlenzen begonnen. Nu kan je daar in het begin niet zo makkelijk mee kijken en is naar beneden kijken het rustigst voor je ogen. In die tijd zat ik in de brugklas en was er een meisje dat zei: 'die heeft kapsones omdat ze aan Hamelen meedoet' (omdat ik zo naar beneden keek). Als ik iets niet heb/had is het kapsones, was veel te verlegen/bescheiden."
Ellen Heemskerk-van Lil "Ik werd als Hilletje gekozen door Nico Hiltrop en ik kan mij dat moment nog goed herinneren in de geluidsstudio: wij beneden, Nico, Iet en Joop boven. Ze keken op ons uit via het raam. Het hele koor besefte dat het gesprek ging over mij in de keuze van Hilletje. De non-verbale blik van boven in het raam naar mij deed dit beseffen. Ik herinner mij dit als zo'n soort moment van nu in The Voice.... of sla ik nu door?"
![]() |
| De moeder van Ada Schouten op de hoes van de Moederdag-lp |
Monique Bakker "De opnames waren grandioos: prachtige decors en heerlijke mensen."
Lidy Sluijter "Een hele mooie tijd was de reis die een paar van ons mochten maken naar Engeland. Misschien was het wel zo mooi, omdat we zonder tante Iet gingen. Verder mijn enige echte solo "Kom je naar mijn denneboom kijken”, omdat ik hiervoor bij Bram en Olga mocht logeren om de dans bij het liedje in te studeren met Olga. Ik heb de dagen van de opnames altijd een feestje gevonden."
Marcia Meere-Kat "Tijdens de opnames in Nederhorst den Berg moesten we natuurlijk tussendoor heel stil zijn en dat lukte niet altijd. Verder kan ik me nog heel goed het terugspoelen van het bandje herinneren…. dan werd de opname teruggespoeld en beluisterd en beoordeeld, door Joop Stokkermans en ook oom Henk. Zo’n leuk geluidje. Wij moesten dan altijd op de grond zitten en in de studio waren van die prikkende vloertegels. Dat was heel vervelend aan je blote benen."
Monique van Thienen "Als verlegen 13-jarig meisje tijdens mijn pauze op de middelbare school groette Willem Nijholt mij uitbundig, buiten op straat. Hij kwam aanrijden met zijn open sportwagen en stapte uit en zwaaide naar mij terwijl hij riep "Hé Monique". Ik zei hem verlegen gedag terug. Terwijl al mijn klasgenootjes stomverbaasd naar mij stonden te kijken dat hij mij kende. Het is zo'n grappige en leuke herinnering. Willem heb ik dit toen we de eerste keer de reünie hadden in De Twee Zwaantjes kunnen vertellen."
Els van Weely "Alle herinneringen aan Oebele en Hamelen zijn bijzonder."
Hoe kijk je nu, na ruim 40 jaar, terug op de tijd van het koor? Heeft het je leven beïnvloed?
Marcia Meere-Kat "Als ik nu terug kijk op die tijd, dan besef je dat je iets heel bijzonders hebt meegemaakt. In de tijd dat televisie nog iets speciaals was, mocht je als kind daar aan meewerken. De spanning van de opnames en televisie-uitzendingen live van Oebele, maar ook de geluidsopnames in Nederhorst den Berg waren heel speciaal. Daarom was het zo geweldig om daar nog een keer met het koor te mogen zingen voor de box."
Monique van Thienen "De vraag of het mijn leven heeft beïnvloed kan ik volmondig met 'ja' beantwoorden. Maar het is natuurlijk niet alleen bepalend geweest. Daar zijn meerdere factoren die ervoor hebben gezorgd dat ik ben wie ik nu ben. Wat ik nog wel wil noemen is dat ik de vriendschap met Meta heel bijzonder is. Wij hebben hele leuke en mooie herinneringen. Wij beiden schreven elkaar brieven. Op een gegeven moment nadat we beiden waren gestopt met het koor stopte onze correspondentie. En het grappig is dat na ca. 25 jaar we elkaar weer ontmoeten en we direct weer de draad oppakten. Het was alsof er geen tijd had tussen gezeten. Dat is toch een prachtige, bijzondere en ontzettend leuke en mooie ervaring."
Marcia Meere-Kat "Een hele speciale tijd en hoe leuk is het om zoveel jaar na dato nog af en toe met de mensen af te spreken die datzelfde hebben meegemaakt. En niet te vergeten…. het optreden in Carré met Rob de Nijs en bij het jubileum van Wieteke, heel bijzonder om dat als koor zoveel jaar na dato nog te mogen doen!
Ik heb het altijd erg leuk gevonden om met mijn groepen 8 de musical in te studeren. Dan dacht ik nog wel eens aan de tips van oom Henk qua zang. Een leuke reactie van een oud-leerling die de Hamelen-documentaire op televisie zag en dus ook mij daar in zag…. Oh, vandaar dat wij zo’n goeie musical hadden!!"
![]() |
| Lidy met Rutger Hauer in Duel in de Diepte, 1979 |
Ada Schouten "Ik kijk dankbaar terug. Veel meegemaakt. Veel levenservaring opgedaan. Discipline geleerd. Ja het heeft mij zeker gevormd."
Wilma Kwakman-de Roos "Het was een leuke tijd die heel lang vergeten was, maar sinds de reünies komen er steeds meer herinneringen naar boven en besef ik dat het toch wel een bijzondere tijd is geweest."
Els van Weely "De Oebele- en Hamelen-tijd was een prachtige tijd, die er zeker aan heeft bijgedragen, dat ik me nog meer ben bezig gaan houden met (vooral klassieke) zang. Bovendien ben ik daardoor in staat om voor (grote) gezelschappen mijn zegje te doen en op te treden. Er zaten ook nadelen aan: ik heb geen leuke schooltijd gehad op mijn middelbare school, omdat daar sprake was van veel jaloezie. Omdat ik het altijd erg druk had, moest ik (vond ik) in pauzes op school iets aan mijn huiswerk doen, waardoor ik vrijwel geen vriendinnen had. Ik werd vaak op straat herkend (zeker in de Oebele-tijd), wat vaak onaangename situaties veroorzaakte. Ook mooi is, dat ik weet hoe het er bij de televisie en de radio aan toegaat en ik er daardoor een nuchtere kijk op gekregen heb."
Drifa Kaddour "Ik denk met warme herinneringen terug aan die tijd. Je moest hard studeren en je best doen om uitgekozen te worden op die woensdagmiddag voorafgaande aan de opnames van Hamelen/Oebele op de zaterdagen. Ook teleurstellingen leren incasseren als je niet werd uitgekozen. Kortom, ik heb een geweldig leuke leerschool gehad en misschien wel dankzij het koor opgenomen en volledig thuis in Nederland."
Ellen Imhof-Lange "Mijn Oebele-tijd heeft mijn leven niet merkbaar beïnvloed. Maar ik heb wel veel geleerd over het maken van opnamen op locatie. In sommige films heb ik me altijd verbaasd hoe sommige stukken aan elkaar geknipt/geplakt zijn en kan het dan laten om te denken hoe de opnames moeten zijn gegaan. Tot op de dag van vandaag heb ik daar 'last' van. Tenzij een serie of film erg boeiend is, dan merk ik dat niet."
Hans Kroonen "Mooie vraag... ik heb net de prachtige boeken van Willem Nijholt gelezen tijdens de vakantie. Hij was ook belangrijk voor me. Ooit aaide hij me over mijn bol en ik voelde warme kriebels... ik was een jaar of 11 maar wist al dat dat een soort verliefdheid moest zijn. Dus niet alleen de meisjes waren verliefd op hem! Als we nu weer allemaal bij elkaar zijn voelt het zo vertrouwd. Ik ben gek op al die meiden en de paar jongens zoals Erwin, Simon en Ivo. Met Ton zat ik ook op de lagere school. Als Willem en Wieteke ook bij een reünie zijn is het extra bijzonder. De verhalen die dan verteld worden, vooral door Willem... heerlijk en nostalgisch."
Yvette Poldervaart "Ik heb nooit geweten dat er in die veertig jaar nog zo over gesproken word. Ik vind het nu een eer dat ik vanaf mijn 9e tot mijn 16e die tijd mocht meemaken, destijds keken er veel mensen en kinderen naar. Als het op zaterdag uitgezonden werd hoorde ik later ‘ik heb je gezien’ en op school werd er altijd geroepen ‘Hamelen’. Nu besef ik dat het toen uniek was om mee te werken. Ik heb zelf een castingbureau gehad tot 2010, in de jaren 90 bij Joop van den Ende het een en ander gedaan en programma's verzorgd. Nu ben ik 55 en ik kan zeggen: dit was geweldig, dat heb ik toch meegemaakt. Die herinnering pakken ze niet meer van me af."
Ingrid van Bambergen "Het is erg leuk dat we elkaar na al die jaren weer gevonden hebben en af en toe weer met elkaar zingen en optreden met Wieteke (tante Lien). Die bijeenkomsten zijn altijd heel gezellig."
![]() |
| Ellen met Lidy (links) in deel 5: Minister Modderijn van Hamelen |
Monique van Thienen "Het is bijna 48 jaar geleden dat ik begon op het Oebele kinderkoor. Ik heb er echt een hele leuk tijd meegemaakt en tegelijk was het ook een historische en emotionele spannende tijd. Alleen al de reis naar de repetities toe en ook weer terug waren soms spannend en enerverend. Ik deed er namelijk met het OV 1 uur over op de heenweg en wat langer dan 1 uur op de terugweg. En dat als meisje van 11 jaar in haar eentje. Ik vond het geweldig spannend en leuk om alleen te reizen. Bijvoorbeeld de tramreis vanaf het CS naar het Hoofddorpplein. Soms waren op de heenweg in de tram veel Ajax-supporters omdat Ajax een wedstrijd speelde in het Olympisch stadion. De tram zat dan propvol met Ajaxsuporters die al roepend 'Ajax' de tram heen en weer wiegde. Gelukkig ging dat goed. Ik aanschouwde dat geheel. Op de halte van de Amstelveenseweg stapten ze allemaal uit en kon ik nog rustig door naar de eindhalte alwaar ik gelukkig op tijd was voor mijn Oebele-repetities.
En die ene keer dat ik weer naar huis ging met tramlijn 2 naar het CS. Die avond, zo bleek op de terugweg, dat de Damslapers door de mariniers van de Dam werden weggeslagen. Tramlijn 2 reed achter het paleis en de chauffeur riep 'allemaal bukken nu' en reed met een hele grote snelheid vooruit achter het paleis langs naar de Nieuwezijdskolk en door naar het CS. Er vlogen stenen tegen de ruiten. Ik ben die avond veilig thuis gekomen. Ik was toen eigenlijk helemaal niet bang. Mijn ouders heb ik het pas jaren later verteld."
3 TELEVISIE (1972-2013)
Naast 45 afleveringen Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? was het koor regelmatig te zien en/of te horen in andere programma's. Onderstaand een selectie vanaf 1972 tot heden.
Bugaloos NOS, 2 januari - 14 mei 1972 Amerikaanse kinderserie over de muzikale avonturen van vier levensgrote insecten. De 17-delige serie werd Nederlands nagesynchroniseerd, waarbij het koor de Nederlandse versie van de titelsong zong. |
![]() |
|---|---|
| Pippi Langkous NOS, 2 januari - 21 mei 1972 Van oorsprong Zweeds-Duitse jeugdserie naar de boeken van Astrid Lindgren. Het koor zong het titellied, samen met Paula Majoor als de stem van Pippi. |
![]() |
| Calimero TROS, 6 januari 1972 - 6 juli 1973 Van oorsprong Italiaanse tekenfilmserie over een zwart kuikentje. Het koor zong het titellied, samen met Corry van der Linden als de stem van Calimero. |
![]() |
| Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Seizoen 1 KRO, 22 januari - 13 mei 1972 Vanaf de eerste aflevering speelde het koor de kinderen van Hamelen die door de rattenvanger waren meegelokt. |
![]() |
| Eenmaal andermaal NCRV, 4 april 1972 Amusementsprogramma voor het goede doel waarin bekende Nederlanders een bijzondere prestatie aanbieden. De selectie van FC Utrecht zong samen met het Oebele-koor "Oebele is hupsakee!". |
![]() |
| Moederdag…? Welnee! KRO, 13 mei 1972 Liedjesprogramma over Moederdag, met Ab Hofstee, Rob de Nijs, Riet Wieland Los en het koor, nu onder de naam Televisie-kinderkoor. De 12 liedjes verschenen ook op langspeelplaat. |
![]() |
| Zomaar een Zomeravond VARA, 25 juli 1972 Praatprogramma met muzikale onderdelen, deze uitzending stond in het teken van Joop Stokkermans. Conny Vink, Rob de Nijs, Ab Hofstee, The Secrets en het Oebele-koor zongen enkele van zijn liedjes. |
![]() |
| Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Seizoen 2 KRO, 28 oktober 1972 - 12 mei 1973 De kinderen uit Hamelen zijn nog op steeds op zoek naar de weg die hen thuis zal brengen. |
![]() |
| Het zwarte jaar van Zwarte Piet NOS, 5 december 1972 Sinterklaasmusical waarin het koor, hier onder de naam Musicalkoor onder leiding van Henk van der Velde, de jonge pieten speelt en diverse liedjes zingt. |
![]() |
| Voor de Vuist Weg AVRO, 9 maart 1973 Amusementsprogramma waarin de muziekprijs Edison werd uitgereikt. Paula Majoor en het koor kregen de prijs voor een langspeelplaat van Pippi Langkous en traden op. |
![]() |
| Zingen in Amerika KRO, 1 september 1973 Het Limburgse kinderkoor Epen werd gevolgd tijdens een tournee door Noord Amerika en bevat ook één liedje, "Logeren in Amerika", dat door het koor in Nederland werd gezongen. |
![]() |
| Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Seizoen 3 KRO, 29 september 1973 - 11 mei 1974 In seizoen 3 schieten de Hamelaars prins Tor te hulp en gaan met de vliegende pompoen op zoek naar zijn verdwenen prinses Madelein. |
![]() |
| De Kerstnachtmerrie KRO, 25 december 1973 Kerstmusical waarbij het oorspronkelijk de bedoeling was dat het koor zou meespelen, uiteindelijk zong het koor alleen de liedjes waarvan er enkele al eerder te horen waren geweest in Oebele. | ![]() |
| Barbapapa NOS, 13 oktober 1974 - 28 september 1975 / 30 april - 14 juni 1977 Tekenfilmserie over een familie wezens die zich in iedere vorm kunnen veranderen. Het koor zong de begintune en andere liedjes van de serie. |
![]() |
| Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Seizoen 4 KRO, 11 januari - 17 mei 1975 Omdat de KRO in het seizoen 1974-1975 zaterdag als vaste uitzenddag had gekregen werd Hamelen in het vierde seizoen een wekelijkse serie. |
![]() |
| Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Seizoen 5 KRO, 22 november 1975 - 15 mei 1976 In de laatste zes afleveringen komen de Hamelaars de rattenvanger op het spoor en wordt de weg naar Hamelen eindelijk teruggevonden. |
![]() |
| Liedjes uit Hamelen KRO, 6 december 1975 Registratie van de laatste van drie concerten die de hoofdrolspelers en het koor gaven, samen met het Metropole Orkest onder begeleiding van Dolf van der Linden. |
![]() |
| Sesamstraat - Seizoen 1 NOS, 4 januari 1976 - 3 juli 1977 De begintune van het kleuterprogramma werd in het eerste seizoen gezongen door het koor dat voor de gelegenheid Sesamstraatkoor werd genoemd. |
![]() |
| Bereboot NOS, 2 oktober 1976 - 29 april 1977 Nederlandse poppenserie over de belevenissen van drie beren die de wereld overvaren. De muziek was van Joop Stokkermans, de begin- en eindtune werden gezongen door het koor. |
![]() |
| Hansje en het welbehagen KRO, 25 december 1976 Tweede kerstmusical van Harrie Geelen en Joop Stokkermans. De liedjes werden gespeeld en gezongen door het koor. |
![]() |
| KRO leader en bumper KRO, 1977 - 1981 Reeks geanimeerde leaders voor de KRO. Als variatie werd soms een leader van 30 seconden of een bumper van 5 seconden gebruikt, gezongen door het kinderkoor. |
![]() |
| Sinterklaas is jarig NOS, 5 december 1977 Sinterklaasmusical met onder meer Wieteke van Dort en Piet Römer, opgenomen in en om het Muiderslot. Het koor zingt alle liedjes en speelt ook de rijmpietjes. |
![]() |
| Mikke makke marsepein NOS, 5 december 1978 Sinterklaasmusical met onder meer Wieteke van Dort en Adrie van Oorschot, opgenomen in Medemblik. Het koor zingt alle liedjes en speelt ook een pietenkoor. |
![]() |
| Telebingo KRO, 20 november 1989 Ter gelegenheid van de herhaling van het vijfde seizoen zongen enkele koorleden nog eenmaal de begintune, samen met Rob de Nijs, Loeki Knol en Martin Brozius. |
![]() |
| TV Toppers NCRV, 7 augustus 2004 Amusementsprogramma waarin Jos Brink Rob de Nijs ontvangt. Speciale gasten zijn Wieteke van Dort en het Oebeler koor, die Rob verrassen door nog eenmaal "Oebele is hupsakee!" te zingen. |
![]() |
| TV Monument - Oebele 2011 Ter gelegenheid van de dvd-box gemaakte documentaire van Han Peekel waarin diverse koorleden aan het woord komen en beelden van een reünie te zien zijn; te bekijken op YouTube. |
![]() |
| TV Monument - Hamelen KRO, 26 december 2013 Documentaire van Han Peekel waarin diverse koorleden aan het woord komen en beelden van het opnieuw opnemen van enkele liedjes te zien zijn; te bekijken op NPO Start. |
![]() |
4 RECLAME
Vanaf het begin van de jaren 70 zong het koor regelmatig reclamejingles in voor radio en televisie, onder meer Flevohof recreatiepark, Chevron olie, Venz hagelslag, Kips leverworst, Caramac chocolade, Singer naaimachine, Signal tandpasta, Tefal wafelijzer, SRV rijdende supermarkt, Look-O-Look snoepgoed, Smarties snoepgoed, De Betuwe jam, Tova puddingsaus en Panty P nylon kousen. Een enkele keer waren koorleden ook in de reclame te zien, op rolschaatsen voor Blue Band margarine en voor Okay ijs verkleed als eskimo, onder regie van Bram van Erkel.
In 1978 werd het Fliplied opgenomen voor De Betuwe. De opname is niet bekend, wel de songtekst.
![]() |
| Songtekst van het Fliplied |
Reclames voor Smarties, Caramac, Blue Band, Signal en Tova werden door Maarten Fransen teruggevonden in het archief van Beeld en Geluid.
Langspeelplaten, singles, ep's en cd's uit de periode 1972-2018. Bij iedere titel staat vermeld hoe het koor op de hoes of het label wordt vermeld.
MET DANK AAN
Dank voor het delen van de herinneringen
Yvette Poldervaart, Ellen Imhof-Lange, Marcia Meere-Kat, Ingrid van Bambergen, Lidy Sluijter, Els van Weely, Drifa Kaddour, Ada Schouten, Monique van Thienen, Monique Bakker, Ellen Heemskerk-van Lil, Wilma Kwakman-de Roos, Ria Tammer-Bouwhuis, Hans Kroonen
Foto's
Ria Tammer-Bouwhuis, Ellen Querido, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, ANP
Aanvullingen
Maarten Fransen
Bijzonder veel dank aan Peter Oosthout van de website Minigroove - Jeugdsentiment geperst in groeven voor het gebruik van afbeeldingen en informatie van zijn website. Bezoek ook zijn pagina's over het Kinderkoor van Henk van der Velde waar tevens fragmenten teruggeluisterd kunnen worden.
Publicatiedatum: 21 juli 2020
Laatste aanvulling: 11 oktober 2025
Terug naar Informatie
Laatste aanvulling: 11 oktober 2025
Terug naar Informatie




























































.jpg)
































































